Droga letošního podzimu.
Od malička jsem měl rád budovatelské strategie. Málokterá však splnila mé náročné požadavky. Nedávno jsem se dostal ke hře, jestli se tomu dá tak říkat v plném významu, které zatím všechny požadavky plní a vypadá to, že i plnit bude :-).
Je to hra Factorio. Poznámka, zda ji nazývat hrou není myšleno v pejorativním významu, ale spíše naopak. Někde jsem četl, že obsah hry se dá přirovnat v samotnému programování (psaní kódu). Po krátkém času hraní možná dojdete ke stejnému názoru.
O co vůbec jde?
V prvé řadě se jedná o hru. Dostanete se do role postavy, které ztroskotala na cizí planetě. Cílem je dostat se z planety pryč. Zadání je tedy jednoduché. Otázkou je, jak se dostat z cizí planety, když vaše vesmírné vozítko skončilo v troskách. Opět jednoduchá odpověď: Postav si novou loď. A právě teď začíná ta pravá “zábava”.
Krok za krokem si sestavujete vlastní továrnu, výrobní linku, nebo jak to nazvat. Od těžby surovin, přes jejich zpracování až po montáž složitějších a složitých výrobků se dostáváte k zadanému cíli. Cesta to není jednoduchá. Není možné pouze stavět, ale vkládat úsilí i do vývoje a své zařízení neustále vylepšovat, optimalizovat, modernizovat.
Já osobně jsem nyní poměrně stále na začátku, ačkoliv pro zpracování surovin používám již pokrokové zařízení a také výrobu základních polotovarů (ozubená kole, dráty, kovové díly a jiné) používán automatizovanou výrobu, která je momentálně soběstačná a díky pohyblivým dopravníkům je z pohledu logistiky o vše postaráno. Dokonce jsem si sestavil auto, abych mohl vše rychleji kontrolovat.
Friday Facts #206 – Workflow optimisationhttps://t.co/OQ5CalW5B1#factorio #gamedev pic.twitter.com/G5XoDNiQ2U
— Factorio (@factoriogame) September 1, 2017
Není to tak lehké…
Na začátku vše vypadá jednoduše. Ale za chvíli zjistíte, že hlavní zásobovací linie nedokáže plně zásobovat montovny některým materiálem. Dá se řešit různými způsoby. Doporučuji se podívat, zda se materiál někde na konci nehromadí a zbytečně tak leží ladem bez využití. Pomocí překládačů a rozdělovačů pak můžete zásobování optimalizovat. V mém případě jsem přikročil k využití průběžného zásobování a zpětné vazby, kdy se materiál vrací zpět na začátek a dochází k jeho maximálnímu využití.
U toho je třeba už přemýšlet, jak a kde postavit jednotlivé výrobny i zásobovací pásy. Prostoru je však zatím dost. Myslete i na to, že v budoucnu bude potřeba výrobu rozšiřovat, aby byly plněny všechny potřeby výroby a vývoje. Co stačí na začátku, nebude stačit později. Budete vytvářet druhou samostatnou linku, nebo jste plánovali dopředu a stále je místo efektivně doplnit tu původní. Věřím, že ekonomický aspekt by hru povýšil na další úroveň, ale je potřeba pořád vidět čas, který hraní hry zabere.
Jedna věc je myšlení a péče o provoz. Vše si odladíte, ale najednou se něco stane. Váš výtvor někdo napadne a zničí. Kdo? Na začátku jsem psal, že jste ztroskotanec na cizí planetě. S tím je potřeba počítat, jelikož planeta je obydlena původními obyvateli. Co o nich víme? Jsou zlí nebo hodní, akorát se jim nelíbí, že nějaký cizinec buduje továrnu na jejich území? Kdo ví. Tak jako tak se může stát, že vás napadnou. To naštve. Ale případ může být i opačný, kdy se chystáte expandovat, nebo naleznete nové místo pro těžbu surovin. Oblast je však domovem mimozemských tvorů, kteří si vaší přítomnost nenechají líbit. Co pak s nimi? Z těchto důvodů přikročíte k vývoji a výrobě jednoduchých i důmyslnějších zbraní, obraných hradeb a podobně.
Friday Facts #186 – Marathon testinghttps://t.co/5UBU9cMpeV#factorio #gamedev pic.twitter.com/eROoAqqpUT
— Factorio (@factoriogame) April 14, 2017
Automatizace…!
Tak na to se těším. Ve vývoji jsem se dostal už na místo, kdy mám k dispozici nějaké automatizační prvky a zařízení jsou na ně připravena. Pomocí těchto prvků lze provádět logické operace a výrobní linku řídit podobně, jak v reálu pomocí PLC. Asi zavzpomínám na školní léta, kdy jsme se učili vytvořit logický proces, který měl sloužit například jako přepínač hvězda / trojúhelník (elektrikáři budou vědět).
Zatím jsem v této věci nic nepodnikl, ale chystám se už na to.
Made in czech republic
Člověka potěší, když něco českého dobývá svět. V případě Factoria tomu tak je, jelikož je dílem české společnosti Wube Software. Hru si můžete koupit přes Steam v předběžném přístupu. Hra, ačkoliv není oficiálně vydaná, se stala světovým hitem. Pro vyzkoušení je možno vyzkoušet i demo.
Konkurence
Konkurence nějaká bude, ačkoliv hře je připisována jistá originalita a jedinečnost. Nedávno jsem narazil na hru, která by mohla být velice podobná a přitáhnout zase jiné herní nadšence. Jmenuje se Satisfactory.
Závěrem…nic
Asi není co tě shrnout. Doporučuji vyzkoušet hráčům, kteří mají vysoké nároky a rádi pracují s detaily. Určitě se i v budoucnu k tomuto vrátím.
Zdroje:
– https://www.satisfactorygame.com/
1 Pingback